Zadanie 1
Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo,
prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu
opracowanego przez szkołę. Ocena jury na podstawie testów, po 3 z każdej klasy,
przesłanych do jury konkursu pocztą elektroniczną.
Wykonanie
Liczba uczniów w szkole 430 Liczba klas 21
Liczba przeprowadzonych debat - 9, liczba uczestników debat 170
Przesłano do jury 6 przykładowych testów.
Ocena wartości debat, przykłady omówionych problemów, ew. wnioski
Podczas przeprowadzonych debat uczniowie żywo dyskutowali na temat pojęć z
edukacji obywatelskiej: Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel. Uczniowie
gimnazjum dzięki uczestnictwu w zajęciach z WOS-u podczas przeprowadzanych debat
w trafny sposób używali argumentów za lub przeciw zdaniu: Czy jesteśmy
obywatelami naszego państwa, członkami społeczeństwa, przestrzegamy prawa?
Uczniowie klas IV-VI SP podczas prac w grupie starali się omawiać wyznaczone
pojęcia. Uczniowie klas VI wraz z wychowawcami w oryginalny sposób przygotowali
gazetki przedstawiające omawiane podczas zajęć pojęcia.
Zadanie 2
Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole,
rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń,
dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości). Zasady
konkursu, z dostosowaniem do grup wiekowych, opracowują szkoły uczestniczące w
konkursie. Ocena na podstawie 10 najciekawszych prac wg wyboru szkoły,
przesłanych przez szkoły przez szkoły do jury konkursu.
Wykonanie
Liczba uczestników konkursu – 47. Co powinno się zmienić… - Przesłano do jury 10
prac/tak/nie. Ocena efektów zadania. 2. Wnioski, spostrzeżenia.
Szkolny konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem dzieci i młodzieży z dwóch
powodów. Tematyka była dla młodych ludzi interesująca, ponieważ dotyczyła ich
doświadczeń z życia codziennego oraz pozwoliła uruchomić wyobraźnię. Uczniowie
byli zadowoleni z tego, że mogą podzielić się swoimi spostrzeżeniami i pomysłami
dotyczącymi zmian w ich najbliższym środowisku. Szczególnie dużo satysfakcji
dawał im fakt wskazania, jakie powinny dokonać się zmiany w naszej szkole.
Większość z pomysłów wskazanych przez uczniów zostanie poddana dyskusji podczas
najbliższego spotkania Rady Samorządu Uczniowskiego oraz Rady Pedagogicznej.
Drugim powodem ogromnego zainteresowania uczniów było to, że zróżnicowana forma
konkursu (prace plastyczne, prace literackie, prezentacje multimedialne) dała
możliwość wykazania się znacznej grupie uczniów.
Zadanie 3
Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej,
Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych etc. nt. Bezpieczne zachowanie w
szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna itp.
Ocena na podstawie opisu wykonanych przedsięwzięć, sporządzonego przez szkołę i
przesłanego do jury pocztą elektroniczną.
Wykonanie
Liczba spotkań 2. W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele Komendy Powiatowej
Policji w Pucku, Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Żelistrzewie. Liczba
uczestników spotkań 110 (łącznie) w tym: 50 uczniów podczas Zabawy
Integracyjnej: „ Kolorowo, bezpiecznie, bajkowo”, 60 uczniów podczas szkolnego
konkursu: „ Bezpieczeństwo i kultura na co dzień.”
Opis spotkań przesłano do jury pocztą: zwykłą – elektroniczną (niepotrzebne
skreślić).
Zadanie 4
Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr
osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne.
Zalecane podjęcie tematu relacji „chłopcy-dziewczęta” – język, kultura osobista
etc. „Czy uczniowie klną i dlaczego …” Ocena na podstawie informacji przesłanej
do jury pocztą elektroniczną.
Wykonanie
Liczba przeprowadzonych pogadanek - 13. Liczba uczestników – 400. Przesłano do
jury informację (tak-nie). Wnioski, ocena zadania, uwagi.
Zadanie 4 zostało w pełni zrealizowane. Młodsi uczniowie z klas IV-VI SP
uczestniczyli w pogadance prowadzonej przez pedagoga szkolnego. Na podstawie
historii chłopca uzmysłowili sobie, jak często i w jaki sposób możemy krzywdzić
drugą osobę, nie zawsze zdając sobie z tego sprawę. Uczniowie gimnazjum poprzez
zajęcia warsztatowe i odgrywanie scenek sami wcielili się w rolę agresora lub
ofiary. Doświadczenie to pozwoliło im zrozumieć, co to znaczy walczyć o swoją
godność osobistą.
Zadanie 5
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów na temat Tytoń, narkotyki,
dopalacze – jak się przed tym bronić? Ocena na podstawie informacji przesłanej
do jury przez szkołę.
Wykonanie
Liczba konwersatoriów – 22. Liczba uczestników – 419. Czy przesłano do jury
informację? (tak – nie). Wnioski, ocena zadania, uwagi.
Temat zagrożeń związanych z różnego rodzaju używkami stanowi ważną część naszego
szkolnego programu profilaktyki. Uczniowie gimnazjum będący uczestnikami
pogadanki STOP DOPALACZOM podczas wspólnego oglądania filmu o tym tytule
uzmysłowili sobie, że nawet jednorazowe zażycie szkodliwych substancji może mieć
negatywne skutki na dalsze ich życie. Podczas debat przeprowadzanych na
godzinach wychowawczych większość młodych ludzi potrafiła określić, jakie
konsekwencje zdrowotne i społeczne grożą, jeśli ktoś będzie sięgał po używki.
Młodsi uczniowie z klas IV-VI SP otrzymali również konkretną wiedzę na temat
biernego palenia. Dzięki współpracy z SANEPIDEM i systematycznej realizacji
programów prozdrowotnych uczniowie naszej szkoły opowiadają się za zdrowym
trybem życia bez nałogów i używek.
Zadanie 6
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy
podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed
wciśnięciem do „paczki”. Wskazany udział specjalisty ds.. prewencji z Policji,
pedagoga-specjalisty z zakresu resocjalizacji. Ocena na podstawie informacji
przesłanej do jury przez szkołę.
Wykonanie
Liczba przeprowadzonych konwersatoriów – 6. Liczba uczestników - 178
Wnioski, ocena zadania, uwagi:
Pedagog szkolny dzięki posiadanej wiedzy na temat sytuacji rodzinnej i
społecznej uczniów w wybranych przez siebie 6 klasach przeprowadziła
konwersatorium na podany temat. Uczniowie podczas spotkania zapoznali się z
charakterystyką grup młodzieżowych. Podczas pracy w grupie w formie drzewka
decyzyjnego starali się przedyskutować, jakie są negatywne oraz pozytywne skutki
wciągnięcia się do grupy nieformalnej. Drzewko decyzyjne jest ciekawą formą
pracy w grupie. Uczniowie żywo dyskutowali na podany temat. Dzięki metodzie
aktywizującej wszyscy uczniowie brali aktywny udział w zajęciach.
Zadanie 7
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Mój przyjaciel
jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność. Ocena na
podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę.
Wykonanie
Liczba przeprowadzonych konwersatoriów – 1. Liczba uczestników – 120. Czy
przesłano do jury informację? (tak-nie). Wnioski, ocena zadania, uwagi:
Zorganizowanie Imprezy Integracyjnej pt. „ Kolorowo, bezpiecznie, bajkowo” było
bardzo trafnym sposobem na realizację tego zadania. Uczniowie pełnosprawni
poprzez pomoc w przygotowaniach i uczestnictwo w zabawie osobiście przekonali
się, że pomimo ograniczeń towarzyszących ludziom niepełnosprawnym można się z
nimi dobrze bawić, a nawet zaprzyjaźnić. Taka forma spotkania sprzyja integracji
dzieci niepełnosprawnych ze środowiskiem szkolnym i lokalnym oraz kształtuje w
młodych ludziach chęć niesienia pomocy innym i wzajemnej tolerancji. Sprzyja
również wymianie doświadczeń między osobami bezpośrednio pracującymi z
niepełnosprawnymi(rodzice, opiekunowie, nauczyciele).
Zadanie 8
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Nie jesteś sam.
Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które
znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa”,
gdzie szukać pomocy? Wskazany udział przedstawicieli ośrodków pomocy społecznej
i pomocy rodzinie, zawodowych kuratorów sądowych.
Wykonanie
Liczba konwersatoriów – 6. Liczba uczestników – 160. Uczestniczyli
przedstawiciele
Sądu Rejonowego w Wejherowie Wydział III Rodzinny i Nieletnich - kurator sądowy
Magdalena Mandziuk. Opis realizacji zadania, ocena efektów, wnioski.
Dnia 21 marca 2013r. w klasach IV-VI Szkoły Podstawowej odbyło się spotkanie
uczniów z kuratorem Sądu Rejonowego Wydział III i Nieletnich w Wejherowie panią
Magdaleną Mandziuk. Pani Kurator przeprowadziła z zespołami klasowymi
konwersatorium na temat, jak udzielić pomocy osobom z otoczenia szkolnego lub
środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa
społecznego. Podczas spotkania zostały wymienione instytucje, do których można
się zwrócić o pomoc. Uczniowie chętnie zadawali pani Mandziuk pytania dotyczące
pracy w Sądzie oraz tego, jakimi sprawami najczęściej zajmuje się kurator
sądowy. Uczniowie żywo dyskutowali o tym, jak wygląda ich wiedza na temat pracy
sądu, która zaczerpnięta jest przede wszystkim z popularnych seriali
telewizyjnych. Prelegentka cierpliwie tłumaczyła dzieciom różnicę pomiędzy
światem seriali a rzeczywistością. Uczniowie wyszli ze spotkania z solidną
wiedzą na temat pracy sądu rodzinnego oraz instytucji powołanych do pomocy
potrzebującym.
Zadanie 9
Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek
każdego, także ucznia …. Prezentacja może obejmować podstawowe reguły prawa
cywilnego i karnego – w konwencji odpowiedniej dla grup wiekowych, a także
tematykę przestępczości nieletnich i wykonywania kar orzeczonych przez sądy dla
nieletnich oraz sądy powszechne.
Wykonanie
Liczba konwersatoriów – 12. Liczba uczestników - 242. Kto prowadził
konwersatoria? Wychowawcy klas podczas godzin wychowawczych
Wnioski, ocena zadania, uwagi.
Uczniowie podczas spotkań z wychowawcami omawiali podstawowe reguły prawa
cywilnego i karnego. Zapoznali się z najważniejszymi dokumentami prawa. Podczas
prac w grupach omawiali stan faktyczny – jak jest i dyskutowali na temat tego,
jak powinno być.
Zadanie 10
Wykonanie dowolnego zadania wg tematyki wybranej przez uczestniczącą w
konkursie szkołę, dotyczącego kwestii bezpiecznej szkoły lub bezpieczeństwa
uczniów.
Wykonanie
Szczegółowy opis zadania i jego realizacji, liczba uczestników, efekty.
Szkolny Program Profilaktyki nosi tytuł: „ Zdrowo, bezpiecznie, kulturalnie, ”
widać więc, że sprawa bezpieczeństwa uczniów powierzonych naszej opiece jest
naszym nadrzędnym celem. Monitoring, jednolite stroje uczniów, identyfikatory,
zamknięte drzwi wejściowe do szkoły, cykliczne przeprowadzanie ankiet
diagnozujących zagrożenia w szkole to najważniejsze zadania realizowane
systematycznie przez szkołę. Z analizy ankiet BEZPIECZNA SZKOŁA PRZECIW
ZAGROŻENIOM wynika, że znaczna grupa uczniów deklaruje, że czuje się bezpiecznie
w szkole. Typowane w ankiecie pytania dotyczące określeń zarówno przez rodziców,
jak i uczniów niebezpiecznych miejsc na terenie szkoły pozwalają monitorować na
bieżąco miejsca newralgiczne. W maju 2013r. co drugi uczeń gimnazjum wypełniał
ankietę na temat zjawiska przemocy i agresji w szkole. Przeprowadzona analiza
pozwoliła na omówienie zakresu badanego zjawiska w szkole oraz pozwoliła na
wyciągnięcie wniosków do pracy na przyszły rok szkolny.
Przesłano do jury następujące materiały dokumentujące wykonanie zadań
konkursowych:
- 10 sprawozdań z realizacji poszczególnych zadań wraz z załącznikami
- 10 prac konkursowych uczniów(prace plastyczne, literackie, płyta z prezentacją
multimedialną) w ramach realizacji zadania nr 2(przesłane pocztą zwykłą)
- prace uczniów wypracowane podczas zajęć w ramach realizacji zadania nr
6(przesłane pocztą zwykłą)
- płyta DVD z nagraniem przedstawienia profilaktycznego „ Czerwony Kapturek”
oraz ze zdjęciami z przeprowadzonej zabawy integracyjnej: „ Kolorowo,
bezpiecznie, bajkowo”(przesłane pocztą zwykłą)
- zdjęcia z przeprowadzonych zajęć oraz przygotowanych gazetek szkolnych w
ramach realizacji poszczególnych zadań
- analiza ankiet BEZPIECZNA SZKOŁA-PRZECIW ZAGROŻENIOM” oraz ankiety badającej
zjawisko agresji i przemocy w szkole
- testy przygotowane dla uczniów w ramach szkolnego konkursu: „ Bezpieczeństwo i
kultura na co dzień”
- przykładowe testy dla uczniów w ramach realizacji zadania nr 1
Wnioski, uwagi, oceny konkursu, jego programu i organizacji.
Udział naszej szkoły w Ogólnopolskim Konkursie BEZPIECZNA SZKOŁA-BEZPIECZNY
UCZEŃ pozwolił rozszerzyć nasze działania profilaktyczne w zakresie dbania o
bezpieczeństwo uczniów oraz wzbogacił efektywność pracy szkoły. Zarówno
uczniowie, jak i ich rodzice byli zainteresowani realizacją zadań wykonywanych w
ramach konkursu. Zaproponowane tematy oraz formy spotkań, zajęć, konserwatorium,
debat były dla uczniów bardzo interesujące. Dzięki realizacji zadań zacieśniła
się również współpraca między szkołą a instytucjami na co dzień współpracującymi
z naszą placówką: policją, służbą zdrowia, sądem rodzinnym. Jedynym mankamentem
w przeprowadzeniu Ogólnopolskiego Konkursu było to, że czas na realizację zadań
był bardzo okrojony i trwał zaledwie 3 miesiące – 15.02.-31.05.2013r.
|